טיפים לניהול חברה – זה נשמע כמו עוד משפט מתוחכם של אנשי השיווק אך מיקוד עסקי הוא בדיוק ההיפך משיווק, זו פעולה של התייעלות עסקית.
אם חשוב לך לייעל את העסק שלך מומלץ לך לבצע מיקוד עסקי כדי להפחית את הזמן המבוזבז על התפל ולפנות לך זמן לעסוק בעיקר שמגדיל את הרווחים בחברה.
טיפים לניהול חברה
כדי להבהיר את הנושא באופן מיטבי ניעזר בדוגמא מהחיים: נניח שיש שני עסקים בתחום המזון. אחד העסקים הוא מסעדת פועלים והאחר הוא שווארמה.
לכאורה, שניהם פונים לאותו קהל, עובדים על מחירים דומים (שווארמה היום כבר עולה כמו מנה במסעדה) אבל הציביון שלהם שונה.
מסעדת הפועלים פונה לקהל המבקש לשבת בזמן ארוחת הצהרים ובעל המסעדה חייב מקום שיכול להכיל כסאות ושולחנות ואילו בשווארמה לרוב אוכלים בעמידה או יושבים ליד דלפק קטן וצר והמקום הנדרש קטן יותר מהמקום הנדרש למסעדה.
מיקוד עסקי של בעל השווארמה ובעל המסעדה
המיקוד העסקי של בעל השווארמה שונה מהמיקוד העסקי של בעל המסעדה.
הראשון מוטה לקוחות מזדמנים שעוברים בדרך ומתעכבים אצלו לדקות ספורות ואילו המיקוד העסקי של בעל המסעדה הוא לקוחות שרוצים לעשות אתנחתא באמצע יום העבודה ולשבת בזמן הארוחה ולאכול ארוחה מלאה ומסודרת.
לעיתים, ניתן לראות במקומות מסוימים שמוכרים שווארמה מכינים גם תבשילים וארוחות חמות וייתכן אף שמוכרים מספר מנות בכל יום.
ייתכן שבבדיקה מעמיקה נמצא שזו מחלקה מפסידה ועדיף לבעל השווארמה להוסיף לתפריט פלאפל במקום תבשילים, זה לא המיקוד העסקי שלו, לקוחות לא ישבו אצלו לאכול ארוחת צהרים.
מצד שני, אם בעל מסעדת הפועלים ימקם אותה במרכז העיר ולא באזור התעשייה או שינסה להפעיל אותה בשעות הערב כמסעדת שף הפונה לקהל מבלה ולא לקהל עובד הסיכוי שלו להצליח על בסיס מסעדת הפועלים אפסי.
הוא לא בנוי ולא ערוך לספק את חווית הבילוי בשעות הערב. הייעוד שלו הוא מילוי צורך בסיסי של אוכל בשעת העבודה ולא עונה לצורך של בילוי בשעות הפנאי.
עכשיו, נבחן את העסק שלך
נקודות שבהן כדאי לך להתחיל לשאול את עצמך שאלות הן הנקודות הבאות
(יש עוד נקודות אבל זה רק לצרכי התנסות שלך):
# מהם נקודות החוזקה בעסק
# הגדרת את קהל המטרה (כן, יש בזה קצת מן השיווק אבל המטרה שונה)
# איזו פעילות הכי רווחית אצלך בעסק
# איזו פעילות יש בה הכי מעט תנועה בעסק
# איזו פעילות יוצרת לך הפסדים בעסק
# מי הספק שהרווחיות שלך על המוצרים שלו הכי נמוכה
# מכל הפעילויות בעסק מהי הפעילות שאתה הכי אוהב לבצע?
איך תמשיך אחרי שביצעת המיקוד העסקי שלך
רוב בעלי העסקים והחברות מנסים לשפר את המחלקה הכי לא רווחית אצלם בארגון.
הם משקיעים המון אנרגיה, משאבים, כסף כדי לנסות ולשנות את המחלקה ובמקרה הטוב בהחלט אפשרי שיצליחו להפוך אותה למחלקה רווחית.
נניח שאת אותם משאבים הם היו משקיעים במחלקות החזקות והרווחיות שלהם, בכמה לדעתך היו משפרים את הרווחיות בעסק שלהם לעומת העיסוק במחלקה הלא רווחית?
אם אתה מזהה פעילות שאינה רווחית בעסק שלך המשמעות שפעילות זו מייצרת לך הפסדים ולכן עליך לשקול האם להמשיך בפעילות זו או לשנות או ואולי אף לסגור אותה.
רוצה לבצע מיקוד עסקי לבד? אין בעיה. הכנתי בשבילך ערכה לביצוע מיקוד עסקי באופן עצמאי כל שעליך לעשות הוא לעבור לכאן.
רוצה לקבל טיפים לניהול חברה וגם לקבל טיפים למיקוד עסקי?